Újra szaldó?” – Mézesmadzag vagy valóság? A félretájékoztatás veszélye a napelemes piacon

2025 tavaszán újra felütötte a fejét egy remény: „Visszajöhet a szaldóelszámolás!”

Tovább olvasom

2025 tavaszán újra felütötte a fejét egy remény: „Visszajöhet a szaldóelszámolás!” – hirdetik egyes cégek, sokszor szenzációként, ügyfélszerzés céljából. Azonban ez a remény – a jelenlegi jogi és szakmai keretek között – nagy valószínűséggel csak illúzió. A cikk célja, hogy tisztán és tényszerűen bemutassa, miről is szól az Alkotmánybíróság döntése, és miért veszélyes a jelenlegi kommunikációs gyakorlat egyes szereplők részéről.


1. Mi az a szaldóelszámolás, és miért volt előnyös?

A szaldóelszámolás a háztartási méretű kiserőművek (HMKE-k) esetén azt jelentette, hogy a napelemes rendszer által termelt és a hálózatra betáplált áramot éves szinten „elszámolták” a hálózatról vételezett árammal. Az ügyfél így gyakorlatilag „ingyen” használhatta a hálózati áramot, ha éves szinten legalább annyit termelt, mint amennyit fogyasztott.

Ez az elszámolási forma rendkívül kedvező volt a beruházók számára, a megtérülési idők jelentősen lerövidültek, ezért vált rendkívül népszerűvé a lakossági napelemes rendszerek telepítése.


2. A 2023-as kormányrendelet és az ebből fakadó probléma

2023 szeptemberében a magyar kormány rendeletet alkotott, amely értelmében csak azok a háztartási napelemes rendszerek jogosultak szaldóelszámolásra, amelyek esetében a szolgáltatóhoz legkésőbb 2023. szeptember 7-én megérkezett az igénybejelentés.

Ez önmagában még jogszerű lett volna, csakhogy a rendelet csak szeptember 13-án lépett hatályba – vagyis visszamenőleges hatállyal vonta meg a szaldóelszámolás lehetőségét azoktól, akik szeptember 8–12. között adták be kérelmüket. Ez az eljárás súlyosan sértette a jogbiztonság elvét.


3. Mit mondott ki az Alkotmánybíróság 2025 áprilisában?

Az Alkotmánybíróság egyhangú döntéssel kimondta, hogy a visszamenőleges hatályú szabályozás alkotmányellenes. A jogalkotó nem biztosított megfelelő indoklást arra, miért zárta ki utólag azokat a kérelmezőket, akik jogszerűen és határidőn belül nyújtották be az igényüket (akkor még nem volt hatályban a szigorítás).

A testület ezért megsemmisítette a vitatott rendelkezést. A döntés értelmében azok az ügyfelek, akik 2023. szeptember 8. és 12. között nyújtották be igénybejelentésüket, jogosultak a szaldóelszámolásra.


4. Mi nem történt meg? Fontos félreértést tisztázni!

Az Alkotmánybíróság döntése nem terjesztette ki a szaldó lehetőségét más időszakra.

  • Nem indult új lehetőség a szaldóelszámolás kérésére.
  • Nem módosult a 2024-től hatályos bruttó elszámolás rendszere.
  • Nem jelent meg új rendelet, amely bővítené a jogosultak körét.

A döntés kizárólag a szeptember 8–12. közötti kérelmekre vonatkozott. Ez egy korrekció, nem újranyitás.


5. Miért problémás az, amit egyes cégek kommunikálnak?

Számos vállalkozás, marketinges vagy értékesítő félrevezető módon tálalja a döntést:

  • „Megint lehet szaldóra jelentkezni!”
  • „Újra elérhető a régi rendszer!”
  • „Most kell igényelni, mert visszajött a szaldó!”

Ezek az állítások nem igazak, és szakmailag mélyen etikátlanok.

Az ilyen kommunikáció fokozza a bizonytalanságot, rontja az ágazat hitelességét, és hamis reményt kelt a vásárlókban – ez pedig hosszú távon az egész napelemes piac reputációját veszélyezteti.


6. Mi, mint napelemes vállalkozás – mit gondolunk erről?

Mi, mint napelemes rendszerek tervezésével, kivitelezésével és üzemeltetésével foglalkozó szakértői csapat örülnénk legjobban, ha a szaldóelszámolás visszatérne.

Ez az ügyfeleknek is, nekünk is előnyös volna.

Ugyanakkor – szakmai felelősségünk tudatában – nem táplálunk hiú ábrándokat.
A jelenlegi jogi keretek között gyakorlatilag kizárható, hogy a szaldó rendszer újra általánosan elérhetővé váljon, kivéve a már megnevezett szűk időszakot.

Mi a hosszú távú ügyfélkapcsolatokban, a bizalomépítésben és az őszinte tájékoztatásban hiszünk – nem a félrevezető kampányokban.


7. Összefoglalás – Mire figyeljen az ügyfél?

  • A szaldó nem jött vissza, és nincs új igénylési lehetőség.
  • Az Alkotmánybíróság döntése nem új jogosultságot teremtett, hanem egy múltbéli jogsérelmet orvosolt.
  • Bármely 2023. szeptember 13. után benyújtott igény esetén a bruttó elszámolás érvényes.
  • Ha valaki mást állít, az valószínűleg félreért, vagy tudatosan félrevezet.

Záró gondolat: a bizalom jövőt épít

A napelemes iparág fejlődése bizalmon, precíz jogértelmezésen és szakmai hitelességen nyugszik. Aki ezek ellen dolgozik, nemcsak a saját ügyfeleit, hanem az egész piacot veszélyezteti. Legyünk tiszták, őszinték – ebben hiszünk.

Oszd meg az ismerőseiddel!

Új Otthonfelújítási Támogatás 2025-26. Akár 3 millió forintal is támogatja az állam a napelem rendszered! Ne maradj le róla! Klikk a gombra és tudd meg a részleteket.

Megosztom:

További híreink

Állami Támogatás lehetősége

3 millió forintos napelem támogatás

2024-11-25 | Napenergia, Napelem, Vidéki fejlesztések Vidéki Otthonfelújítási Program – Támogatás Családoknak és Nyugdíjasoknak A Vidéki Otthonfelújítási Program célja az 5000 fő alatti településeken élők otthonainak korszerűsítése. A támogatás mostantól családok és nyugdíjasok számára egyaránt elérhető, elősegítve az életkörülmények javítását és az építőipar fellendítését. Mit kínál a program? Felhasználási területek: A korábbi (2021–2022-es) otthonfelújítási támogatásban részesülők most a különbözet erejéig újra pályázhatnak. Kik igényelhetik a

Oszd meg az ismerőseiddel!

Kérjük, töltse ki az alábbi adatokat. Kollégánk 48 órán belül kapcsolatba lép Önnel a megadott elérhetőségen, hogy részletes és személyre szabott árajánlatot készítsen.

Kérjen személyre szóló, ajánlatot!!

Ajánlatkérés